Sök:

Sökresultat:

35696 Uppsatser om Livia mördare eller syndabock kejsarinna kejsare Augustus Tiberius Alexander Steinvall antiken historisk vändpunkt - Sida 1 av 2380

Livia - mördare eller syndabock? : En utvärdering av de antika källorna kring kejsarinnan Livia och vad som talar för att hon mördade Augustus och dennes adoptivsöner för att göra sin egen son Tiberius till kejsare

Empress Livia ? Murderer or wrongfully accused?An overview of the ancient sources on the empress Livia and what that suggests that shemurdered her husband Emperor Augustus and his adoptive children to make way for herown son Tiberius as the emperor of Rome.This work will analyze the ancient roman sources by the great historians from that time;Tacitus, Suetonius and Cassius Dio, and their works discussing the murder conspiracy of theempress of Rome; Livia.Here I examine what these ancient sources tell about the possible involvement of Livia, on thedeath of Augustus himself and his adoptive sons. Each author to these ancient sources will beexamined and contextualized according to their contemporary time, but also their political andideological views of women in high position and Ceasarism itself. Their characteristics andstyles of their written account will also be examined.The following issues will be dealt with in this work:? What does the ancient sources of; Tacitus, Suetonius and Cassius Dio say about theconspiracy theory in which empress Livia is central.? What is known about the authors of these ancient sources and to what extant mighttheir political and ideological view affect their written account?? Can the allegations directed at Livia be the result of the fact that she was a highlyinfluential woman at her time, something which the ancient authors by romanstandards saw as unfit for a woman, and therefore is mistreated in the written sources?? If so, were all women with power under the same time and circumstances criticized inthe same way in which Livia is portrayed?? Are there any other aspects that have not been treated equally in the past by authorsand researchers, in which new questionable guidelines can be made?As is very important to point out, this work and essentially all others alike will not evenassume to solve the final question if empress Livias was guilty or not of murdering herhusband, Emperor Augustus and/or his adoptive sons.

Slaget vid sjön Hjorten : The unknown battle of the Dacke war which settled the future of Sweden

The Battle of Lake HjortenThe unknown battle of the Dacke war which settled the future of SwedenArgumentaion on the basis of various types of sources.

Det sociala stödet och anhörigvårdaren : en begreppsanalys

Bakgrund: I hemsjukva?rden ges den patientna?ra omsorgen vanligen av en anho?rigva?rdare och utan dem skulle befolkningens omsorgsbehov inte kunna tillgodoses. Anho?rigva?rdare upplever sig beho?va kontinuerligt sto?d fra?n sjukva?rden. Det sociala sto?det a?r en viktig del av vad som uppra?ttha?ller individen men det a?r omtvistat huruvida socialt sto?d ska komma fra?n ha?lso- och sjukva?rdspersonal.

Den gamla och nya aristokratin. Consules ordinarii 30 f.Kr - 138 e.Kr.

Denna uppsats utgår från en lista av ordinarie konsuler mellan 30 f.Kr. och 138 e.Kr., och undersöker hur många av dessa som var nobiles, homines novi eller ättlingar till senatorer utan konsulära förfäder. Antalet konsuler tillhörande dessa olika grupper illustreras genom ett antal diagram som visar hur nobiles dominerade konsulsämbetet under Augustus och Tiberius men sedan tappade mark under Claudius och de senare kejsarna till förmån för den växande gruppen senatorsättlingar utan republikanska konsulära förfäder. Uppsatsen tar dessutom upp de ordinarie konsulernas cognomina och visar hur antalet cognomina hos majoriteten av de ordinarie konsulerna ökade från ett cognomen till två under den undersökta tidsperioden, men också att detta inte hade något klart samband med de icke-adliga senatorernas ökande dominans över konsulsämbetet..

Biskopens skugga : en studie av biskopens skugga i Ingmar Bergmans film Fanny & Alexander

Den här uppsatsen är en kvalitativ studie med hjälp av jungiansk psykologi som fokuserar på Ingmar Bergmans film Fanny & Alexander. Syftet är att studera biskopens skugga. Filmen handlar om familjen Ekdahl som domineras av en rik och begåvad änka, Helena, samt hennes tre söner. Sonen Oscar dör och hans fru Emelie gifter sig med biskopen. Hennes barn Fanny och Alexander följer med henne in i äktenskapet med biskopen.

Alexanderteknik - olika tankar om alexanderteknik och om metodens inverkan på sångrösten.

Title: Alexander Technique - Different thoughts on the Alexander Technique and its effect on the singing voice. Does singing lessons cause tension in the student? What should you as a teacher consider to avoid situations that cause tension? This examination is based on interviews. The persons who have been interviewed are singing students, singing teachers and teachers in the Alexander Technique. The literature and the interviews describe the Alexander Technique as a method that, with support of a teacher of the Alexander Technique, helps you to recreate the balance between the cranium, neck and spine.

Att skapa Alexander den Stores fotspår : Tre generationers nutida föreställningar om Alexander den Store i Proti Serron i Grekland

The purpose of this essay has been to explore Alexander the Great from two different perspectives in Greece. The village Proti Serron represents the local area and the national area named Macedonia represents the second perspective. Oral history has been used as a method in addition to literature and trips to museums and archaeological places.As a guideline for the essay and its contents a stereotyped schedule has been created. This schedule is presented below, and it is also possible to read it backwards.The villagers who identify themselves with Alexander the Great from their local area Proti Serron which is a part of the national area named Macedonia.This study proves that the villagers who has been interviewed, identify themselves with the place they live in as well as its history and that they feel that it is their duty to pass this knowledge forward. Alexander the Great is described as intelligent, humble, a man of strength and courage as well as a strategist and sovereign.

Historia och film - några lärares och elevers ställningstagande om historisk film och dokumentärer och elevers identitet i historisk film

Syftet med denna uppsats är att ta reda på vilket eller vilka ställningstagande elever och lärare har om historisk film och dokumentär, men också hur historiska filmer och dokumentärer används i historieundervisningen. Även elevers identitet i historisk film lyfts fram mycket i uppsatsen. Undersökningen bygger på kvantitativa enkätstudier och gruppintervjuer som har kompletterats av litteratur. Resultaten visade att elevernas och lärarnas ställningstagande till historisk film och dokumentär var ganska neutralt, då eleverna oftast tror på att historiska filmer är historisk korrekta och lärarna inte arbetar med källkritik rörande historisk film och dokumentär med eleverna. När lärarna visar historisk film eller dokumentär samtalar eleverna och lärarna om filmen både efter och före visningstillfället. Elevers identitet i historisk film utgör en mindre faktor i ungdomarnas liv enligt undersökningen.

Alexanderteknik för emotionellt uttryck i musik : Alexanderteknik som metod för en effektiv spelteknik, och en tillfredsställande musikalisk framställning riktat huvudsakligen till den klassiska gitarristen

In this essay, I want to achieve an accessible and applicable entrance to Alexander Technique as a method for learning to use the body in such a way as to allow emotional expression in music. It is necessary to see the real need of Alexander Technique for the active musician, and therefore important components of music-making will be presented. These components are presented from an Alexander-perspective in order to produce a clear picture of the method of application.The prerequisite for emotional expression in music is musicians and music listeners with the ability to generate, and respond after emotional impressions. Alexander Technique provides an approach to make it easier for musicians, especially guitarists, to express emotions in a performance situation.After years of practice and obtaining musical knowledge and practical skills at the instrument, it is common that muscle tension and ingrained patterns contribute to limited expression. Muscle tensions arising from pressured situations such as auditions, competitions and concerts.

Man eller mus? : En studie i representationer av maskulinitet och dandyism i Alexander Golovins porträtt av Mikhail Tereshchenko.

The purpose of this study is to analyze the representation of masculinity of Mikhail Tereshchenko as painted by Alexander Golovin at the beginning of the 20?th century, and to connect masculinity to the values of dandyism. An iconological analysis, in the style of Erwin Panofsky, and literary research resulted in various findings. Dandyism could partly be seen as a reaction against the normative masculinity, or hegemonic masculinity stated by R.W. Connell.

Hur såg det ut? : Att visuellt informera om en historisk plats.

I detta arbete redogör jag för hur jag går tillväga för att skapa en representation av en historisk plats. Som fall använder jag mig av Kilakastalen (ett medeltida försvars- och vakttorn) med kringliggande miljö för att visa hur den kan ha sett ut under medeltiden. Det gör jag i samarbete med Sörmlands museum där min kontakt har varit arkeolog Lars Norberg.För att komma fram till vilken teknik, bildvinkel och perspektiv som är bäst att använda i detta sammanhang utgår jag från vad arkeologerna vill visa, olika forskningsresultat och litteratur för att därefter redogöra för mitt resultat..

Tillväxt och Historisk Volatilitet

Detta är en empirisk undersökning av sambandet mellan tillväxt och historisk volatilitet på tillväxt. Många uppsatser har tidigare studerat sambandet mellan tillväxt och volatilitet på tillväxt, t ex Ramey och Ramey (1995), Hnatkovska och Loayza (2004), Siegler (2005). Vi menar dock att volatilitet på tillväxt inte är en tillräckligt exogen variabel. Vi har funnit att det, för alla länder, inte finns ett generellt samband mellan tillväxt och historisk volatilitet.Däremot kan det finnas ett samband mellan tillväxt och historiskt volatilitet för industrialiserade länder (OECD länder). Vi har även studerat om det är någon skillnad i sambandet mellan tillväxt och historisk volatilitet beroende på den historiska tillväxten, menfunnit att så inte är fallet..

"Den store bland kejsare, Symeon" : Om maktanspråk i Bysans och Bulgarien under tidigt 900-tal

Studien tar sin utgångspunkt i barns användande av musik och dess effekter på språkutvecklingen. Vidare handlar studiens syfte om att lyfta fram hur förskollärare ser på barns möjligheter att utveckla språket genom att använda musik som ett kulturellt verktyg. Intentionen med studien är att undersöka vilka möjligheter förskolan kan erbjuda för att främja barns språkutveckling genom musik. Denna studie är en kvalitativ undersökning där vi valt att intervjua fyra förskollärare på fyra olika förskolor. Den sociokulturella teorin är central och genomsyrar denna studie.

DIGITALA TEKNIKER FÖR HISTORISK FORSKNING : Ett arbete om digitaltbevarande av kulturarv

3D?teknikers etablering inom historisk forskning är i dag ett faktum och nya avancerade tekniker presenteras för att skapa trovärdiga 3D-modeller av historiska platser och föremål. 3D-teknik för datorspelsproduktion är emellertid ofta mer begränsad och 3D?modeller optimeras för att inte belasta hårdvaran. Studien har undersökt datorspelinriktade teknikers potential som verktyg för historisk forskning samt museiverksamhet..

Historisk kunskap: Kunganamn, årtal och krig? : En undersökning om stoff- och processkunskapers utrymme i historieundervisningen på gymnasiet utifrån kursplan, lärare och elever  

Denna uppsats har undersökt vilka uppfattningar som finns rörande stoff- och processkunskapers utrymme i historieundervisningen på gymnasial nivå hos ett antal lärare och elever. Arbetet berör både indirekt och direkt begreppet kunskapssyn applicerat på historieämnet, vad lärare respektive elever menar att historisk kunskap är för något. Undersökningen kommer fram till att olika elevgrupper har olika uppfattningar om vad som är historisk kunskap. En del elever argumenterar för att historisk kunskap är att besitta stoffkunskaper, andra elever lägger ett större fokus på processkunskapers betydelse. Elevers olika uppfattningar om vad som är historisk kunskap påverkar deras syn på historieundervisningen, vad undervisningen syftar till att lära ut för slags kunskaper. Undersökningen visar vidare på att det finns skillnader mellan vad kursplaner, elever och lärare lägger för förklaring i vad historisk kunskap är för något.

1 Nästa sida ->